Connect with us

Artykuł sponsorowany

Odwołany lot: Wszystko co powinieneś wiedzieć o dochodzeniu odszkodowania od linii lotniczej

Zaktualizowano

dnia

Nie ma nic bardziej frustrującego niż wiadomość – zwykle na krótko przed wymarzoną podróżą – że nasz lot został odwołany. Oprócz poczucia rozgoryczenia często towarzyszy nam także poczucie bezradności i mnogość pytań: czy nasze pieniądze przepadły? Kiedy będę mógł polecieć? Jak powinienem się teraz zachować?

Poniżej przedstawiamy krótki poradnik na temat tego, co zrobić, do kogo się zgłosić i jakie żądanie wystosować, jeśli nasz lot został odwołany przez linię lotniczą. 

Poznaj swoje prawa 

Każdy pasażer przynajmniej raz w życiu powinien zapoznać się z treścią Rozporządzenia nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Jest to akt prawa unijnego który reguluje obowiązki linii lotniczych oraz prawa przewoźników wówczas, gdy lot nie jest realizowany zgodnie z planem – zwłaszcza w przypadku, gdy zostaje opóźniony, odwołany lub jesteś pasażerem, dla którego nie wystarczyło miejsca w samolocie w wyniku overbookingu. 

Na co zatem możesz liczyć w przypadku odwołanego lotu?

Zwrot kosztów lub alternatywny lot

Linia lotnicza, w przypadku odwołania lotu, powinna zaoferować swoim pasażerom możliwość tzw. przebukowania, czyli innymi słowy wyboru innego, alternatywnego lotu w zbliżonym terminie. Jeżeli pasażer nie skorzysta z tego prawa, przewoźnik zobowiązany jest do zwrotu całości kwoty, którą podróżny uiści za bilety na odwołany rejs. 

Opieka na lotnisku

A może dowiedziałeś się o odwołanym locie stojąc pod tablicą odlotów na lotnisku? Jeśli tak, przewoźnik ma wobec ciebie także obowiązek zapewnienia opieki, w tym posiłku, napoi, transportu i zakwaterowania – jeśli jest wymagane. Jeżeli Ty albo Twoi współtowarzysze jesteście pasażerami o specjalnych potrzebach, powinny być one niezwłocznie realizowane w pierwszej kolejności. Prawo do opieki przysługuje także wtedy, kiedy czekasz na wybrany przez siebie alternatywny lot. Przewoźnik powinien umożliwić ci skontaktowanie się z bliskimi poprzez rozmowę telefoniczną lub wiadomość elektroniczną. W ramach prawa do opieki wyróżniamy także prawo do bycia poinformowanym – a więc uprawnienie pasażera do otrzymywania bieżących informacji na temat jego sytuacji i podróży.  

Odszkodowanie

Zgodnie z przepisami Rozporządzenia 261/2004 w przypadku, gdy lot zostaje odwołany na krócej niż 14 dni przed planowanym wylotem, pasażer ma prawo dochodzić także odszkodowania. Stanowi ono rekompensatę za poniesione szkody, przede wszystkim stracony czas i niemożliwość podróżowania zgodnie z własnym wyborem. Oznacza to, że niezależnie od siebie możemy dochodzić i zwrotu kosztów za bilety i odszkodowania. Jeśli z uwagi na odwołany lot ponieśliśmy jeszcze dodatkowe koszty (np. za nocleg w hotelu) przewoźnik także i z tego tytułu powinien zwrócić nam środki. 

Odszkodowanie, o którym mowa powyżej, nie będzie przysługiwało jeśli odwołanie lotu nastąpiło z przyczyn niezależnych od linii lotniczej np. z uwagi na pogodę, zjawiska atmosferyczne czy sytuację geopolityczną. Jeżeli jedna zawinił przewoźnik – będzie Ci się należało do 250 do nawet 600 euro odszkodowania za pasażera. Przez słowo „zawinił” należy rozumieć, iż nie stworzył warunków, w których możliwa byłaby niezakłócona podróż, np. nie zapewnił sprawnej maszyny albo nie zagwarantował załogi obsługującej lot. 

Warto pamiętać że dochodzenie odszkodowania jest to uprawnieniem, które przysługuje konkretnemu pasażerowi, którego lot został odwołany. Oznacza to, że nawet jeśli Twoja podróż odbywała się w warunkach podróży służbowej (za bilet płaciła firma) to zwrot za bilety należy się pracodawcy, ale odszkodowanie Tobie. To bowiem ty zmuszony byłeś zrewidować swoje plany i dostosować się do nowych okoliczności. 

Należy pamiętać, że przepisy Rozporządzenia 261/2004 będą znajdować zastosowanie tylko do lotów w ramach Unii Europejskiej lub takich, które będą startować lub lądować w jednym z krajów członkowskich Unii. 

Ile odszkodowania mogę uzyskać?

Zgodnie z przepisami Rozporządzenia 261/2004, kwoty odszkodowania wahają się i są zależne od długości trasy, jaką pokonać miał odwołany lot. Innymi słowy: im dłuższy lot, który został odwołany, tym wyższa kwota odszkodowania możliwego do uzyskania. I tak, zgodnie z art. 7 Rozporządzenia 261/2004, wysokość odszkodowań możliwych do uzyskania prezentuje się następująco:

  • 250 EUR dla lotów, które pokonują trasę nie dłuższa niż 1500 km;
  • 400 EUR dla lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;
  • 600 EUR dla wszystkich innych lotów dłuższych, niż wskazane powyżej. 

Jak złożyć wniosek o odszkodowanie? 

Pierwszym krokiem do uzyskania odszkodowania jest podjęcie kontaktu z linią lotniczą. Niektórzy przewoźnicy na swoich stronach internetowych oferują gotowe instrukcje lub aktywne formularze, poprzez które możliwe jest zgłaszanie takich wniosków. Można zrobić to osobiście lub skorzystać ze wsparcia profesjonalistów, takich jak SkySupport, którzy doskonale znają realia i zawiłości postępowań reklamacyjnych. Jest to szczególnie przydatne wówczas, gdy postępowanie wkracza na drogę sądową. 

Nim jednak – lub o ile! – sprawa zawiśnie na wokandzie należy sporządzić wniosek o wypłatę odszkodowania. Przydatne będą wszystkie dokumenty potwierdzające że do opóźnienia w ogóle doszło – fotografie, bilety, czy informacje otrzymane w tej sprawie od przewoźnika drogą mailową. Jeżeli z uwagi na odwołany lot poniosłeś inne, dodatkowe koszty (np. koszty noclegu czy transportu), dołącz potwierdzenia z karty lub rachunki, a przewoźnik powinien zwrócić ci poniesione wydatki. Co istotne, jeśli podróżowałeś z dziećmi, im także należy się odszkodowanie. Jako prawny opiekun możesz wystąpić o nie w ich imieniu. 

Co zrobić gdy linia odmawia wypłaty?

Często zdarza się jednak tak, ze przewoźnicy powołują się na różne okoliczności, które w ich rozumieniu wyłączają odpowiedzialność – a co za tym idzie – konieczność wypłaty odszkodowania dla pasażera. Wśród tych stosowanych najczęściej wskazuje się złą pogodę, problemy techniczne albo wręcz „nieznaną przyczynę”. Nie należy dać się zbywać. Jeśli tłumaczenia przewoźnika są dla nas zbyt lakoniczne koniecznie powinniśmy wystąpić o pełne, wyczerpujące uzasadnienie. Na tę okoliczność warto pamiętać, ze od każdej decyzji przewoźnika przysługuje odwołanie. Jeśli to nie pomoże, pozostaje zawalczyć o sprawiedliwość przed sądem. Wówczas skorzystanie z profesjonalnego wsparcia jest niezwykle istotne. Przewoźnicy lotniczy – zwłaszcza ci noszący miano „tanich”, tacy ja Ryanair czy WizzAir – często nadużywają argumentu „nadzwyczajnych okoliczności”. W przypadku tego drugiego podmiotu ewentualną pomoc można uzyskać pod adresem: https://skysupport.pl/wizz-air-opozniony-lub-odwolany-lot/. Poza tym warto pamiętać, że są to duże korporacje zatrudniające specjalistów z dziedziny prawa konsumenckiego i lotniczego. Aby zmierzyć się z nimi jak równy z równym warto poszukać wyspecjalizowanej pomocy. 

Podsumowanie

Odwołane loty nie są niestety czymś wyjątkowy i zdarzają się na porządku dziennym Popularyzacja tanich linii spowodowała, ze ruch w przestrzeni powietrznej zagęścił się, a co za tym idzie, panuje tłok, w którym cześć rejsów musi zostać anulowana. Dla pasażera jest to oczywiście olbrzymia strata, ale zgodnie z przepisami, nie można pozostawić go samemu sobie. Oprócz zapewnienia mu alternatywnej podroży lub zwrotu kosztów a także opieki, przewoźnik powinien uiścić na jego rzecz odszkodowanie. Jest to uprawnienie każdego pasażera, z którego nie warto rezygnować.

Kliknij, aby ocenić post
[Ocen: 0 Średnia: 0]
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *